Ízületek fájnak a böjt során


Ártalmas túlzások ünnepek idején — Nagy Andrea táplálkozási tanácsadót, trénert kérdeztük Ugyanígy ízületek fájnak a böjt során az ünnepek utáni konditerembe való rohanás, ha év közben nem figyelünk oda a testünkre, nem mozgunk rendszeresen — véli Nagy Andrea táplálkozási szakértő, tréner, akit egy átfogóbb tanácsadásra kértünk fel a tekintetben, hogy miként lehet vagy érdemes elkerülni az ártalmas túlzásokat, amelyekre ilyenkor hajlamosak vagyunk.

Az egyik legjobb diétás módszer, amit még soha nem próbáltál: Intermittent Fasting

Az ünnepet megelőző böjt után karácsonykor az ünnepi sokat evés következik, magyarán a zabálás — háromfogásos vacsora előétellel, töltött káposztával, kaláccsal —, amit már csak a hatékony emésztőtabletták tudnak orvosolni, persze ha nem túl nagy és többnapos a baj. Hol követjük el a hibát és hogyan kerülhetjük el ezeket az évente előkerülő túlzásokat? Két dolgot szeretnék pontosítani. Először is azt, hogy fontos meghatározni: mit takar ma a böjt fogalma. Másrészt pedig egy elgondolkodtató kérdéssel válaszolnék a felvetésre: vajon ez az általad említett viselkedés, az átértelmezett böjt utáni túlzásokba esés ma már csak az ünnepek időszakára jellemző?

Mert lassan a teljes évünk ügyes marketinggel életben tartott állandó ünnep, a szürke hétköznapok pedig egyre fogyatkoznak. Épp nemrég készítettem egy házi statisztikát, mely során az utóbbi két szakmai évem táplálkozási tanácsadási és követési adatait és eredményeit dolgoztam fel: egyértelműen kirajzolódik a trend, az évente akár többször is előforduló jojózás, fogyózás-túlevés hasonló okoknál fogva.

Nézzük meg először: mi is lényegében a böjt, milyen sokféle értelmezése van. A böjtölés egyike a legrégebbi kultikus hagyományainknak.

ízületek fájnak a böjt során a térd felső inverziója kiterjesztett kezelés

Eredetileg az ételtől, italtól, vagy valamilyen egyéb, főként élvezetet nyújtó tevékenységtől, például a nemi élettől való teljes vagy részleges tartózkodást gyógyszer csípőízület és időben jól behatárolt, lehet egynapos, de akár egy hónapot is meghaladó.

A részleges böjt fogalmába sokminden belefér, így a normál étkezések közötti szünetek is értelmezhetőek rövid böjtöknek, nem véletlenül nevezik az angolok breakfast-nek a reggelit, magyarra fordítva a böjt megtörésének.

A régi böjtök, amelyek fontosságát szinte mindegyik világvallás alapítója hangsúlyozta, azok a típusú tudatos, önmegtartóztató teljes megvonások voltak, melyek nemcsak a test megújjulását, de a lélek és szellem felemelkedését is elősegítették. Keresztény kultúránkban például, Jézus negyven napig böjtölt a sivatagban, hogy szelleme megtisztuljon és csak ezután kezdte el hívei tanítását.

Egészséges ízületek- műtét nélkül

A hagyományos böjtök tudói, beavatottjai ismerik azt a szigorú rendet, melyet böjt közben, előtt és után tartaniuk kell. Fogyasztói többségünk ma már azonban nem alkalmas ezeknek a radikális böjtöknek a követésére.

Több érintett megfigyelhette már, hogy bizonyos ételek, étrend képes csökkenteni az ízületi gyulladás tüneteit.

Napjainkban egyre inkább a lecsupaszított, csupán testi jóllétet megcélzó koplalás kerül a középpontba, a böjtöt sok esetben a fogyás céljaként értelmezik és így sajnos legtöbbször egészségkárosítóan alkalmazzák. Felgyorsult társadalmunkban gyakoriak a felpörgetett és extrém verziók. Nincs időnk már egy rendes böjtre sem, ezért a pánikszerű, szélsőséges kilengések elterjedtek: hogyan böjtöljek és fogyjak gyorsan ünnepek előtt.

Már jó előre rettegek, hogy szilveszter után még néhány többlet kilót felszedek! Gyakran hallom rémülten erről ízületek fájnak a böjt során a böjtölőket.

ízületek fájnak a böjt során

Már sok fajtáját láttam ezeknek a végletekig elmenő böjtöléseknek, például olyat is, hogy a többnapos teljes éhezést mindenféle átmenet nélkül követte az együltében fél malac elfogyasztása, ezt pedig a sürgősségi kórházi ellátás és az epeműtét. Extrémnek tűnhet, de pont így történt!

  • Öngyógyító praktikák: az ízületi fájdalmak | Tiszta Forrás
  • Beteg bokaízület, mint kezelni
  • Srb protein ízületi betegségek esetén

Gyakori az is, hogy ezek a szélsőséges, — a ló egyik oldaláról másikra áteső — éhezések és falatozások megfogalmazásodban: zabálásoka vércukorszint fel-le hintáztatása szénhidrát-anyagcsere zavarokhoz vezetnek, vagy a ma már népbetegséggé vált cukorbetegséghez, inzulinrezisztenciához. De az egyre elterjedtebb pajzsmirigy és hormonműködési zavaroknak sem tesznek jót.

ízületek fájnak a böjt során

A böjtöknek egy másik, ma divatos formája az egyes összetevőket megvonó vagy bizonyos összetevőket, ételeket kidomborító.

Egész iparágak épültek már ezekre a hóbortokra online boltoktól, böjttáboroktól, a különböző irányzatot képviselők termékein át a szakirodalomig, DVD-ig, kitűzőkig, stb. Ezek közül a divatos böjtök közül is sok bizonyul inkább károsnak, mint hasznosnak, főként akkor, hogyha már a fentebb felsorolt kórállapotok talaján alkalmazzák.

ízületek fájnak a böjt során fájdalom folyadék a térdízületben

Például a magas fruktóz, gyümölcscukortartalmú termékek, mint a gyümölcslevek mértéktelen fogyasztása megzavarhatja a szénhidrátanyagcserét, de a nagyobb dózisú zöld-leveknek is lehet sokféle mellékhatása, mivel ezek a dózisok már akár terápiás mennyiségeknek minősülnek. Két példát említek.

Ha nyúz a csúz

Teljesen más egy salátában megenni a petrezselyemzöldet, mint a több napon, akár heteken, hónapokon keresztül tartó, több kiló levélből facsart italt inni literszámra. De ugyanezt emondhatom a spenóttal kapcsolatosan is.

Semmiképpen ne netes fórumok és hozzászólások alapján próbáld meg diagnosztizálni a problémát, és ne ilyen módon keress megoldásokat! Az ízületi gyulladások megjelenhetnek egyes fiziológiai betegségek tüneteiként fertőzés, autoimmun betegség, hormonális elváltozásokvagy akár egy lelki probléma eredményeként is. Sportolás során a terhelés optimális megválasztása tesztek az első és legfontosabb feladat egy mozgásprogram megkezdésekor.

Mi történhet, ha ilyen mennyiségekben fogyasztjuk a zöldleveket? Például, a spenót nyers levének magas dózisú fogyasztása az arra hajlamos emberekben kövesedést okozhat, magas oxálsavtartalmánál fogva, a petrezselyemzöld pedig nagy dózisban vetéltet, de a terápiás dózisok egyéb mellékhatásai is sorolhatóak.

A jól időzített, időszakos böjtöléseknek mindezek ellenére, tapasztalati és evidenciákon is alapuló jótékony hatásai vannak, hogyha ésszel, okosan alkalmazzuk.

Mi az Intermittent Fasting?

A heti egyszeri ízületek fájnak a böjt során koplalást csak javasolni tudom minden egészséges embernek. Hangsúlyozom, egészséges embernek. A szerzetes-típusú kenyérrel és vízzel történő koplalást ajánlom jószívvel. Ez a böjtnapokon maximum három, kis vékony szelet, egyszerű — nem multigabonás és magvas — kenyér és víz fogyasztását jelenti.

Hogyha túl nehéznek tűnik kezdésnek ez a típusú koplalás, akkor a húsevők bevezethetik egy első szakaszban a legalább heti egyszeri, ha elszántabbak, akkor akár a heti kétszer húsmentes és teljes állati fehérjementes napokat.

Edzetlen embereknek a hosszabb böjtöket csak irányítottan érdemes elkezdeniük. Hosszasabb koplalások során, a gyors zsírbontás melléktermékei, a szervezet vitamin- és nyomelem készleteinek lemerülése, az ugynevezett böjtstressz a mellékvese andrenalintermelésének emelkedése mind-mind reális veszélyek, ezért hozzáértő kontroll nélkül nem ajánlott belevágni drasztikusabb koplalásokba. A hosszasabb irányított böjtök során, egy huszonegyedik századi táplálkozási szakértőnek az ügyfelei biztonságának kell lennie az első számú prioritásnak, és ezért sokféle egyéni tényezőt figyelembe kell vennie, amelyek meghatározzák az ehhez hasonló böjtök irányát, időtartamát, szigorúságát.

Keressenek fel böjt tekintetében jártas és főként etikus szakértőket, akik segítségével megtanulhatjátok a testi-lelki-szellemi egészségre hatékony böjt lépéseit.

Világos, hogy a mozgáskultúránk tulajdonképpen nagy óvatosságra intene az étkezést illetően is. Melyek ilyen tekintetben a modern ember problémái, amelyek általában az év végi lerobbanásban szoktak kulminálni?

Hogyan csináld?

A mai átlagember ülő és mozgásszegény életmódja halmozza az amúgy is egészségtelen étkezés következményeit. De nyugodtan tekinthetjük a mozgáshiányt az év végi vagy év közbeni lerobbanás elsődleges tényezőjének is. Hiszen a mozgást semmilyen egyéb életmóddal összefüggő szokás, tevékenység nem tudja kiváltani, sem a minőségi táplálkozás, sem a pszichés kiegyensúlyozás, a szellemi megvilágosodás, sem pedig a modern, marketinggel csúcsra járatott, kiegészítők.

Itt zárójelben megjegyzem: ezek között vannak azért hasznosak, olyanok is, amelyek már-már ételnek minősülnek. De a termékek széles kínálatában a szakszerű szűréshez egyre magasabb szintű tudás szükséges. Ha tetszik, ha nem, testünk mozgásra teremtetett, és nem csupán arra a napi perc autótól lakásig vagy munkahelyig történő sétára, hanem a napi rendszerességű ízületek fájnak a böjt során a testet jól átmozgató, izzadásig fokozott mozgásra.

Mindamellett hogy táplálkozási szaktanácsadó vagy, számos mozgásformát is oktatsz többnyire olyan nőknek, akik nem éppen ugrálni szeretnének torna címszó alatt, hanem kicsit komplexebb mozgást választanak.

Mondj, kérlek, néhány tippet arra, hogyan kell a sportot az életünkben napirenden tartanunk ebben az igen sűrű időszakban, amikor egyik ünnep a másikat követi és általában semmire sem jut elég ízületek fájnak a böjt során Először is pontosítok a nemekre vonatkozóan.

Bár többségben vannak a női ügyfeleim, ez így igaz, azért egyre gyakrabban csatlakoznak férfiak is programjainkhoz és ez örvendetes, hiszen közismert, hogy a férfiak átlagéletkora rövidebb és a hagyományosabb régiókban ők kevesebbet is foglalkoznak egészségükkel. Másodsorban, erről a témáról a következő történet jutott eszembe most.

A minap egy tizenegyedikes osztályban jártam, egészségórát tartottam a fiatalok osztályfőnökének meghívására. A rövid, perces tartáskorrekciós interaktív demonstráció után az egyik résztvevő fiatal lány megjegyezte: nekik már ettől a kevés mozgástól is izomlázuk lesz holnap. Rácsodálkoztam a kijelentésére, de utólag eszembe jutott,  hogy az utóbbi időben egyre gyakrabban vesznek részt professzionális mozgásterápiás programjainkban olyan fiatalok is, akik, — és álljon itt egy nagy figyelemfelhívó felkiáltójel — a már elállítódott tartásuk, megrövidült és megnyúlt izmaik, vagy a testben lévő lágyrészek, kötőszövetek ugynevezett miosfasciális értintettsége miatt rossz mozgásmintával, a gerinc görbületeinek elvesztésével, gátizom-problémákkal,  de akár inkontinenciáig menő gondokkal, és összességében a mozgásterük beszűkülésével és hétköznapi mozgásos feladataik ellátásának nehézségeivel küszködnek már ebben a korban.

Nos, a hasonló esetek száma kortól függetlenül egyre növekszik. Ez érvényes a hétköznapokra és az ünnepi időszakokra is.

ízületek fájnak a böjt során

A több éven vagy évtizeden keresztül kialakult mozgásszervi elállítódásokat nem lehet megoldani egyik napról a másikra. Hasonló esetekben mindenképp fontos egy jól felállított, személyre szabott mozgásterv, életmódprogram alapján elindulni, és ne csak úgy beesni mondjuk ünnepek ízületek fájnak a böjt során vagy után egy extrém intenzítású és magas erőnlétet, egészséges mozgásrendszeri működést igénylő edzésre.

Ennek gyakran lesz a következménye az izmok túlnyújtása, a köznapi értelemben használt idegszál-becsípődések és egyéb sérülések.

Mit tehetünk?

Sokan arra hivatkoznak, hogy mozognak eleget otthon, a kertben, vagy hétköznapi ténykedéseik során. Sajnos, a mai tevékenységek nagy többségét szemünk előtt, magunk előtt végezzük, zsugorodott izmokkal, lágyrészekkel. Nem elég a napi rutinmozgás. Fontos a jól átmozgató és egyéni korrekciós terv.

Testalkatunk, mozgásmintánk ujjlenyomatunkhoz hasonlóan egyedi. Fontosnak tartom felhívni a figyelmet arra is, hogy a korrekciós és fenntartó mozgásprogramok nem csak azok számára elérhetők, akik már egy bizonyos edzettségi állapotból, jó mozgásos feltételekkel indulnak, hanem minden ember számára.